framsteg

  • Att bara ta in/ut C från hagen för tre veckor sen var ett helvete.
  • Kom man mer än fyra meter från stallet när man skulle gå promenad vad det lycka.
  • Att vara i närheten av hennes mule fanns inte på kartan.
  • Ett "träningspass" med bara tre stegringar var guldvärt.
  • Att få ut henne UR hagen var ett projekt bara det.
  • Lyfta hovar var inget hon gjorde frivilligt, men att sparka och slå med hovarna var vardagen.
 
Nu kan man utan problem ta in och ut henne till/från hagen, dock att få ut henne ur hagen är fortfarande lite som ett projekt då hon inte gärna lämnar sina kompisar, men inte alls på samma sätt som det var förut.
Jag kan numera utan problem smörja in solkräm på hennes mule och jag kan också stå och hålla i hennes mule hur länge jag villl utan att hon reagerar.
 
Jag kan numera longera henne och träna henne utan att hon stegrar sig eller springer över mig, hon har inte ens lyft från marken på de senaste två veckorna. Jag kan utan problem leda henne utan att bli nerbuttad i diken m.m och igår var vi till och med ute och gick helt själva och hon skötte sig exemplariskt.
 
Framhovarna lyfter hon utan problem och jag har även börjat stretcha henne lite med frambenen, bakbenen kan jag lyfta och oftast hålla kvar ett tag innan hon sparkar iväg dom, dock gör hon absolut inte detta för att vara dum utan det är för att hon känner att hon inte har balansen och blir osäker.
 
Detta kan låta som småsaker som andra kanske inte tänker på, men för mig, och framförallt Chipolina är det stora framsteg. Jag behöver inte längre vara rädd för att hon ska ställa sig upp och då kan skada både sig själv och mig, bara det är guldvärt för mig, för henne och för alla andra i stallet som ska handskas med henne sen när hon börjar stå på box igen.
 
Båda var lika rena och fina om fötterna ;)

Kommentarer:

1 Ann:

skriven

Gud vad kul! Framsteg är alltid roligt, och inga ska kallas för små! Kan du inte skriva lite om HUR du gått från problemen till hur hon är idag, alltid intressant att höra om!

Svar: Det kan jag absolut fixa! :)
Karolina Hjälmgren

2 Lina:

skriven

Det låter som väldigt stora och betydelsefulla framsteg! :)

Kommentera här: