Mama told me, when I was young that time will pass

Igår har jag ridit på Pommac, en stor häst som var väldigt rolig att rida :) Han ville mest springa i början och var lite halvgalen i första galoppen men sen när han fått springa av sig lite blev han riktigt fin och jobbade på som han skulle! Tack Cissi för att jag fick låna honom!
 
Sen åkte vi till "mitt" stall och skulle fixa med Chipolina, först precis när vi kommit in i paddocken och skulle börja longera får hon världens cp rodeo ryck och håller på i säkert 5 min haha. Pucko häst! Men sen lugnade hon ner sig och vart också riktigt fin och lyssnade bra på rösten trots att Ami höll på och ta in hästarna :)

Sen när jag skulle skritta på henne lite så går det jätte bra i början, men sen helt plötsligt får hon ett sånt där ryck igen fast som varade i typ två sek, och jag slänger mig av typ. Sen hoppar jag upp  igen när hon lugnat ner sig och det tar typ tre sek sen får hon ett ryck igen, jag fattar inte?? Det bara kom helt plötsligt.. Så testar vi longera henne igen och hon är lika lugn och sansad som innan.

Det konstigaste är att när hon får dom där rycken så är hon hela tiden "lugn" i huvet om ni förstår vad jag menar, hon är inte ett dugg upp stressad, rädd eller liknande.
Det kanske bara är trotserier hon håller på med?
 
Jag och Pommac :)

Kommentarer:

1 Lina:

skriven

Är det inte bättre att försöka hålla sig kvar? Jag tänkte så att hon inte kommer på att hon kan komma undan genom att bocka.. eller är det sådana galna språng som det inte ens är någon ide att försöka sig på att sitta kvar i? :P

Svar: Självklart ska man sitta kvar, men blev som en reflex att jag hoppade av (dumt nog), men ja hade jag försökt sitta kvar hade jag flygit som en vante då hon inte gjorde dom minsta rodeo hoppen hehe ;)
Karolina Hjälmgren

2 Paulina:

skriven

Haha okej! Jag förstår vad du menar. Jag skrittade på min 2-åring för första gången förra helgen och hon körde också rodeo, så att jag tillslut gled av :P

Svar: hehe jaa ;) Är ju sånt man får räkna med "tyvärr" men ska låna ett tömkörningssystem nu iallafall och avvakta lite med ridningen och ta broms och sväng därifrån till att börja med :)
Karolina Hjälmgren

3 Paulina:

skriven

Hej! Min lilla donna på 2,5 år som är under inridning har fått totalt fnatt 2 av 4 ggr jag suttit på henne (första och senaste gången)och jag har flugit som en vante. Dock så har hon varit stencool de andra gångerna och dessutom före och efter utbrotten, samma dag. Kom att tänka på din beskrivning av Chipolina här och letade upp inlägget och det du beskriver spelar exakt in på min Dansa. Helt oprovocerat och är inte rädd eller har panik på något sätt.
Har du suttit på henne något mer? Jag vill jättegärna höra hur det går med henne och om du kommer på en lösning och anledning :)

Svar: Hej! Ja nej precis hon är inte ett dugg rädd eller så, hon bara gör det! Nej jag har tömkört en hel del nu men ska försöka rida någon gång under veckan så fort det torkat upp lite i paddocken tänkte jag :) Självklart kommer jag berätta hur det gick! :)
Karolina Hjälmgren

Kommentera här: