Att ha egen häst

Att ha egen häst är ett vädigt stort ansvar.
Crulle var ju mammas häst, fast jag red och tog hand om henne (för det mesta). Mamma betalade stallhyran, skoning, vaccinering, mat m.m. Jag betalade ju sadlarna och alla annan utrustning och sådär. Jag red och var oftast i stallet själv och mockade och fixade allt runt omkring, antingen tog jag bussen dit och så hämtade mamma mig sen eller om jag åkte med någon i stallet. Mamma hjälpte mig alltid med morgonfodringen men kvällsfodringen tog jag oftast själv.
 
Nu när jag står som ägare på Chipolina så är det jag som betalar allt, stallhyra, skoning osv. Jag åker upp varje dag (har ju körkort nu, tack gode gud) och fixar och donar med henne. Jag har hela ansvaret nu, och det känns skönt! Självklart så vill man kanske ibland köpa nya kläder, eller gå ut med kompisarna på krogen och då skriker plånboken ibland (dock har jag min fantastiska pojkvän som hjälper mig om det skulle krisa <3) men jag känner verkligen att det är värt det! Jag älskar hästar, det är min passion och mitt liv. Min hobby. Mina pengar får hellre gå till stallhyra och skoning m.m än att kanske köpa nya skor en månad.
När man är hästägare måste man prioritera, man kan inte köpa den dyraste maten, de dyraste kläderna eller det dyraste sminket, man kan inte heller välja att gå ut en kväll och skita i hästen. Man har ett levande ting att ta hand om. Jag har som tur är min underbara mamma och andra vänner som jag vet skulle ställa upp om jag skulle behöva åka bort någon gång och behöver hjälp med att t ex mocka och fixa mat.

Innan man köper häst bör man tänka igenom framför allt, har jag tid? har jag råd? De är de två största frågetecknena man ska gå igenom innan man köper häst. Det är både dyrt och tar tid. Men också ska man självklart vara kunnig, har man ridit i kanske bara ett år eller ett halvår så kanske man inte ska köpa häst först, då kanske man ska fundera på medryttar häst eller foderhäst först som ett prova på innan.
 
Sen måste man självklart passa ihop med hästen, kemin och känslan måste stämma. Trivs man inte med hästen eller om hästen inte trivs med dig så kommer det aldrig fungera.
När vi köpte Crulle och Chipolina så såfort jag såg dom så tänkte jag "detta är rätt, den här hästen ska jag ha". Lita alltid på din magkänsla! Den säger oftast rätt :)
 
 



 

Kommentarer:

1 Annika:

skriven

Fina bilder :) Den sista var jätte fin!

2 Elin:

skriven

Hej! Nu har jag frågestund på min blogg, och jag skulle bli såhääär tacksam om du ville ställa en fråga eller kanske fler!:) Den som frågar den bästa frågan får ett hemligt pris.. :)
Om det blir över 100 frågor så kanske jag svarar på frågorna i mitt livs första videoblogg, haha!:)
http://slowmotionphoto.blogg.se/2012/july/fragestund.html#comment
Kram Elin :)

Kommentera här: