Ridpass i paddocken

Har varit lite off på senaste men så kan det vara! Lite tråkigt att inte ha någon kamera att fota med, blir mycket roligare att blogga då också. Igår var Chipolina jätte fin, hade klätt upp henne med rött schabrak, röda lindor, röd/vita soft up och så hade jag röda ridbyxor och vitt linne! Väldigt matchy matchy haha. Jag red utan säkerhetsväst också för det är så sjukt varmt ute nu så hade jag haft på mig den hade jag antagligen dött av värmeslag. Jag fick även testa ett nytt bett på  Chipolina då hon har en tendens att bita sig fast i bettet, det jag testade var ett Waterford bett (ett sånthär) och jag kan inte riktigt säga något om just det idag då hon inte direkt visade något speciellt med bettet, jag tänkte att jag skulle rida med det idag igen så får vi se!
 
Hur ridpasset gick var väl sådär, hon är väldigt duktig att flyta iväg med bogen även fast man ramar in med skänklar och tyglar, jag tror det är för att hon ville gå efter Jamaica, men hon gör även så ibland när vi rider själva också, fruktansvärt irriterande men det är bara att jobba vidare och tillslut kommmer hon ju ge sig. Hon ville också hela hela tiden öka takten och då kan ni tänka er hur det såg ut med en vit häst farandes och sedan flyter ut med bogarna haha.. Linda fick hoppa upp och känna lite på henne då hon har ridit med bettet innan så fick jag rida Jamaica en stund, hon är så mysig att rida när man får henne där man vill, denna gången hade jag sporrar på mig också så jag kom åt henne mycket bättre, fick även testa några galoppombyten (aldrig gjort det förut) men det gick inte så bra haha! Men det var roligt iallafall. 
 
Sedan hoppade jag upp på Chipolina igen och fokuserade på att hon skulle vara lugnare men ändå framåt. Kändes lite bättre så tog en galopp men hon lyssnade inte alls så fick trycka till med sporren på henne för att få upp hennes uppmärksamhet så att hon fattade galoppen, men det tyckte inte hon och blev skitsur när hon fick en sporre i magen så hon drog världens kospark rätt upp i luften så jag flög på halsen på henne och då tvärnitade hon så jag fick käka sand.  Typiskt att jag inte har ramlat av på såå länge (förutom vid fotosessionen)  och nu gör jag det den dagen jag inte tog väst på mig haha.. Men men så kan det gå :) Tur att hästar är såpass kloka att de sällan trampar på en och ens egna skyddsinstinkt gör att man jämt landar rätt.
 


 
 
 

Kommentera här: